Saturday, March 5, 2011

Selamat Menghampiri Kematian

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat ilahi dgn limpah kurniaan rahmat dan kasih sayangNYA diri ini masih bernafas utk menjalankan kehidupan sebagai hamba dan juga khalifah Allah...

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akhbar...hari ini genap usia sy 23 tahun...Allah, selangkah lagi menghampiri kepada kematian...namun diri ini masih lg belum bersedia sepenuhnya utk menghadapi hari itu...sudah cukupkah amal kebajikan ku?? sudah berbaktikah aku kpd kedua ibubapa ku?? apakah sudah ada sumbanganku kpd ISLAM?? Allah, Allah smoga aku terus thabat istiqamah dan terus dalam meneruskan pencarian dan mencapai redhaMu ya Allah...=)


Orang yang hidup untuk akidah ini (Islam) , kehidupannya luas dan panjang."

[As-Syahid Sayyid Qutb rahimahullah]

"Orang yang bijak adalah orang yang mengolah seni kematiannya."
[As-Syahid Imam Hasan Al-Banna]


sedikit coretan dan perkongsian utk tatapan shbt2...utk dijadikan kenangan buat masa akan datang, insyaAllah..(^_^)

Alhamdulillah, seawal 3/3 lg sudah masuk msg di h.phone dari adik tersayang nur ilyani mendoakan dan mengucapkan slmt ulangtahun...she's the first...hehe...syukran yani, moga ukhuwah dan kasih syg antara kita terbina atas dasar keimanan dan ketaqwaan kpdNYA dan berkekalan hingga ke syurga...amin..

dan keesokan malamnya 4/3, sy menerima 2 org tetamu kak saidah dan ina...Alhamdulillah, smoga kedatangan mereka membawa rahmat kpd keluarga sy...tepat pukul 12 malam, ina nyanyikan lagu happy birthday to me..oh, sgt terharu...dan x lupe juga buat shbt2 yg x putus2 mendoakan dan memberi ucapan di wall fb...syukran jazilan, doakan buat kalian juga agar dirahmati dan diberkatinya...

5/3, seawal 5 pagi sudah bangun utk mengadap sang pencipta....dan kemudian bersahur, gagahkn diri juga utk berpuasa sunat pada hari kelahiran ku tanda bersyukur...walaupun byk godaan, hehe...kemudian, selepas subuh menghantar makcikku ke kL sentral dan 2 org tetamu itu ke setiawangsa (mereka akan ke shah alam menghadiri program iluvislam)...walaupun pertemuan kami singkat, namun kemesraan itu tetap terjalin erat...Alhamdulillah..pulang ke rumah utk bersiap sedia ke meeting guru2 pasti...oh, sepatutnya sy akan bersama ina n kak saidah namun perlu mengorbankan event iluvislam dan mengutamakan PASTI..PASTI tercinta (^_^)V

Sdg bersiap2, menerima msg bergambar dari kak su (salah seorg guru PASTI)..Allahu Rabbi, terkejut juga...PASTI kami dipecah masuk...namun tetap bersyukur Alhamdulillah, tiada kehilangan dan kecederaan yg berlaku...bertubi2 panggilan masuk dari cikgu yati dan ustaz azim..risaukan keadaan itu kerana mereka berada di luar kawasan...berjanji kpd mereka2, sy akan menjenguk ke sana selepas meeting...

Sebelum keluar rumah, bersalam dulu dgn umi dan ayah...sgt terharu pagi ini, masuk2 je bilik mereka umi pun berkata "hari ni besday kakak la, happy besday" dan diiringi dgn nyanyian lagu (terasa mcm budak kecik plak)...bersalam pula dgn ayah...(sudah menjadi rutin ku, sblm keluar rumah bersalam dan mencium pipi umi & ayah...smoga itu menjadi salah satu pengikat kemesraan kami...amin)

Meeting guru tamat pukul 12 lebih...terus bergegas ke PASTI...melihat keadaan sekeliling dan kak su menunjukkan kesan2 pintu yg dikopak...ya Allah, istighfar pnjg...smoga si pencuri diberi hidayah...dan mendoakan keselamatan penghuni PASTI...alang2 di sana, sy menunggu kehadiran ustaz suhaimi..Alhamdulillah, setelah ustaz smp dan melihat2 keadaan bersama 2 org pemuda lain...mereka keluar utk membeli barang bg menggantikan pintu2 yg rosak...usaha utk mengelakkan kecurian itu berlaku lg dan selebihnya berdoa dan bertawakal kpd Allah...

sblh ptgnya ke rumah nenek...Berbuka puasa di rumah nenek...menerima ucapan dan doa dari makcik dan pakcik dan x kurang juga yg menghulurkan hadiah (berupa wang...huhu) dan nenek pulang menghadiah seutas gelang tangan...dan sebelum berbuka, menerima panggilan hangit dari adik2 MAWAR (fairuz, hafsah, yasmeen, adibah, azimah, syakilla, & mimie)...dan mereka menyanyikan lagu beramai2!!! terharu dan gembira...Allah, adik2 ini masih ingatkn kakak yg sudah jauh dan jarang menjenguk mereka...smoga dpt ketemu jua..mcm biasa la soalan cepumas, akak bila nk kawin?? hehe...insyaAllah insyaAllah...bln 11 ni ye...tu pun kalo dh jmp calonnye...=p

Alhamdulillah, sgt murah rezeki hari ini..menerima hadiah dan doa2 shbt...sy sygkan keluarga besar ini dan juga shbt2 yg dirindui...ya Allah, rahmatilah kami...dlm keluarga besar sy ada 3 org yg menyambut ulangtahun kelahiran pd bulan 3...jadinya kami kongsi duit utk membeli pizza...seronoknye bila dpt berkumpul beramai2...=) Alhamdulillah, hari yg agak istimewa bg diri ini berlalu dgn penuh kegembiraan walaupun ada juga terselit duka (perkara yg menimpa PASTI)...

buat shbt2 yg terus mendoakan diri ini, smoga kalian diberkati dan dirahmati Allah...antara doa2 yg paling kerap didoakan oleh shbt2:

-smoga panjang umur, dimurahkan rezeki
-semoga bertemu suami soleh, dan cepat dapat jodoh...huhu

amin amin...sebenarnye diri ini sdg dlm proses memperbaiki diri menjadi solehah... mempersiapkan diri utk menjadi seorang anak dan isteri solehah, ibu yg dpt mendidik anak2 menjadi soleh wa muslih dan juga menjadi muslimah alimah suffiyyah harakiyyah...insyaAllah... tidak hanya berdiam dan melihat, tetapi bergerak dan berjuang utk menyambung rantai perjuangan rasulullah...Allahu Akhbar!! doakan ye shbt2...(^_^)V

Wahai orang-orang yang beriman, sabarlah kamu (dalam menegakkan agama Allah) dan sabarlah kamu dalam perjuangan menghadapi musuh (hawa nafsu) dan tetap teguhlah kamu (dalam barisan perjuangan) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, moga-moga kamu mendapat kemenangan. (Ali Imran: 200)

2 kata-kata semangat:

scynna scofield said...

assalamualaikum...
cik,saya terbaca blog cik,sgt menarik.tertarik nk follow blog cik.
"berpuasa sunat pd hari kelahiran tanda bersyukur"-sy akan cuba itu.insyaALLAH.

~ Pelaut Rabbani ~ said...

Tahniah. :D

Post a Comment