Sunday, August 2, 2009

Sulung vs Bongsu..siapa lagi manja?


bibina yg bongsu, n badrul ank sulung

Assalamualaikum...

Apa kabar shbt2 sekalian...moga sihat serta berada dalam lindungan iman dan islam...hm, entry kali ini lebih kpd luahan rase hati seorg kakak...sy seorg kakak...anak sulung dlm keluarga dan mempunyai 2org adik...seorg lelaki n seorg perempuan...sy dberi gelaran kakak, yg kedua abg n bongsu adik...


Semalam sy ke pasaraya bersama dua org anak bongsu...adik sy (cik yam) n sepupu (si H)...semasa dlm pjalanan blaku lah dialog antara kami...dialog ini tercetus kerana si H hendak membuka radio dan symelarang (mst la, nath channel ape ntah dia nk dgr)... sy mg tidak gemar memandu smbil dgr radio, kalo dgr pn hanya IKIM sahaja...sy bkn penggemar muzik..


dsebabkn itu, timbul ketidakpuasan hatinya...sila baca dialog di bawah...


si H: asal plak xleh tukar channel..org nk dgr lagu

sulung: eh,jgn la..nt ayah org marah...tukar2 channel...

si H: tp org nk dgr lagu (tgnnye masih mencari channel baru, n sy menepis-nepis tgnnye)


sulung: eh, dgr je la radio yg dh ade ni...smbl ckp dlm hati (mcm kete dia plak, budak keras kepala) Astaghfirullah


si H: ei, anak sulung mg cmni eh...nk marah2, suka ikut cakap dia je...manja


cik Yam: a'ah, mg kakak tu...suka nk ikut ckp dia je...dh la manja


sulung: dlm hati (hak ala, apahal budak bongsu 2org ni..sekeh kang baru tau)


si H: mg, anak sulung ni, manja...biasa la kan..dia lahir dulu...so, dpt kasih syg lebih (budak ni bg fakta salah)

sulung: eh, sedar la diri sikit...ank bongsu tu lg manja...nk ape je semua dapat...dh la degil, keras kepala dan .....


si H: betul la, korg manja...biasa la, lahir dulu, dapat kasih syg dulu...kite ni last, dh xde ape dh..

(kurang asam n garam betul budak2 ni)


Kalian sambungla sndr dialog tu...mg panas je hati sy spanjang pjalanan ke pasar raya...geram n menyesal sbb bawak dorg ni, kalo ikutkn hati rase nk tglkn tepi jalan...Astaghfirullah..sedarlah wahai anak bongsu, mg anak sulung mendapat kasih syg terlebih dahulu tp kalian mendapat lebih kasih syg kerana tidak perlu bkongsi dgn adik2...

Sedar lah wahai anak bongsu...setiap ape kemahuan kalian pasti akan dpenuhi...PSP, HP, basikal, barbie doll dan sebagainye...jika tidak memperolehinya, kalian mogok...menyorok dlm longkang, ponteng skolah...tp, kami yg sulung tidak brani meminta benda2 tu kerana tahu kemampuan ayah n ummi...


Sedarlah anak bongsu, kalian sgt bertuah kerana ada abg dan kakak yg menjadi tmpt rujukan, (walaupn kdg2 abg n kakak melayanmu dgn kasar)...tempat utk kamu meminta hadiah (kak, belikn adik tu, belikn adik ni..nk topup kak)...sedarkah kalian semua itu?
apa sahaja kemahuan kalian akan cube dipenuhi...(anak sulung slalu jeles, dia x dpt pn kelebihan tu)

Semasa umurku 10 tahun, sy yg menggosok semua baju sekolah sy n adik2...semasa umurku 15 tahun, sy sudah mula mengemas rumah, membasuh pinggan, melipat baju dan baut keje rumah yg lain...cube tny anak2 bongsu, ape mereka buat pada usia ini...jawapannye, tgk tv la...main game la...kuar dgn kawan2 la...


Allah sudah menetapkn setiap drp kite tanggungjawab...jadilah insan yg btanggungjawab wahai anak bongsu...jgn kamu merasa dirimu masih kecil...berilah sumbangan tenagamu kpd keluarga...teringat sy ttg insiden dimana adik sy masih dkatakn kecil sdgkn dia sudah muda remaja...kakak la kena tolong umi, adik tu kecik...


Anak bongsu...pergilah berdiri ddepan cermin dan lihatlah diri mu...betapa sudah besarnya kalian...bukan lagi 'ADIK' kecil yg tidak boleh dsuruh menolong...bukan lg 'ADIK' kecil yg x larat nk buat keje rumah...


Moga kalian sedar dan insaf, kalian bukan lg anak kecil...tp anak bongsu yg sudah dewasa n sedarlah diri kalian....siapa yg lagi manja?


p/s: nukilan ini tidak kena mengena dgn anak bongsu diluar sana...hanya anak bongsu dlm keluarga sy dan seangkatan dgnnnya...harap maklum...



10 kata-kata semangat:

SerikandiUmar said...

salam...sabor ye masyitah...time masyitah say "astagfirullah" terbayang masyitah pegang dahi...like kite kat esq..hehehhe

wahai adik2 bongsu sekalian termasuklah adik sy....banyak pengorbanan yang kakak2 korg buat so jgnlah dpersoalkan sapa manja...sedangkan kalian itu d sygilah kakak2mu...huhu..ringan2kanlah diri korg membantu kakak2/abg2mu.

tapi apa2 pun yg bongsu ler lbh manja.huhuhu..ade sapa nk membangkang???

@LiYaNNuaR said...

as anak sulung... harus bkata... anak bongsu lah yg dimanjakan secara blebih-lebihan... dan siapa2 yg bjaya mjadi anak bongsu... haruslah kembang semangkok, okehhh...

Lisam said...

ngan kekanak pun nak berkire ke?
haish..
ade gaye nak jadi ibu tiri yang kejam..
muahahaha~

masyitahazzahra said...

to kak rosniza:
nasihat la skit adik2 ni kak...dorg x dgr cakap...wawawa

to @liyaNNuar:
dh terlebih manja, jd mcm ni la...

to pakcik koya:
haish, bkn berkire eh...dan mereka bkn budak kecik lg...pandai2 sndr la...kalo kakak xde kt umha, tolong la juga...ni sanggup tgk je...ish3...tau la pakcik tu anak bongsu...hak3

Lisam said...

pakcik anak bongsu? no..no..no..
masih ade berderet lagi adik2..
adik bradik lak amai, memang berkongsi kasih sejak kecil laa..
dah beso2 ni, bawak la diri sindiri..

masyit kena la sabo sikit layan bebudak ni..
esok luse nak ade anak sdiri dah..
kang tak pasal2 masuk paper cover page..
"sorang ibu muda dera anak sebab tak tahan layan kerenah"
tengok2 muke masyit yang kuar..
hohohoho...

Norashikin Abdullah said...

hehe..entry ni klaka la kak masyitah..
ana pun anak sulung..
selalukan yg ske wat hal ni ank second
betul x
degil bangat
hehe sabar..ujian jdi seorang kakak gitu la
(tgh nasihat diri sndiri jgak)
tpi org kte yg sulung ni baik dgn adek no 3
(tapi entah betul, entak tidak)
hehe

uminas said...

Lucu gak baca entry ni..
Gaduh pasal wat kreja dan sapa manja lah ni ya..
Tak semua anak bongsu cam tu..Tengok cam ne asuhan ibubapa lah..kalu sibongsu dilayan cam putri/putra raja..hehe pinggan sebijikpun tak pandai nak cuci..kalu sisulung yg dilayan gitu..asyik mengarahlah disulung macam raja..
Dari kecil kena didik bantu ibubapa..Pandai pandailah wat pembahagian tugas..Budak2 kalu dah biasa wat kreja..dia tak rasa terbeban bila disuruh..
Anak2 uminaspun kadang2 gaduh pasal kreja ni..tapi pandai pandailah selesaikan..namapun budak2..
Nanti kalu ada anak sendiri..ingat2 jangan bezakan kasih sayang dan pembahagian kreja rumah..

~najihahfaizahazaman~ said...

huhu. kelakar pulak. tapi sebenarnya, sulung ngan bongsu ade peranan masing2..
kekadang org kate.. ujian lebih kepada anak sulung. tapi, bukanke Allah memberi ujian atas kesanggupannya? albaqarah 284-286

iqah_sFa~ said...
This comment has been removed by the author.
iqah_sFa~ said...

h0ho...saye membankang kata2 dari ukhti SerikandiUmar itu...huahua...jd sume org mengatakan bahawa ank b0ngsu lg majalah??0h tidak2...sbbsaye ank b0ngsu yg tdk manja...diulang skali lg tdk manja...

Post a Comment