Tuesday, May 5, 2009

Dugaan utk kami sekeluarga....

Assalamualaikum...

hujung minggu yg penuh dgn suka dan duka....kami sekeluarga melalui hujung minggu yg menggembirakn kerana dapat berkumpul bersama2...namun, ade musibah yg melanda salah seorg ahli keluarga kami...ude, adik umi sy telah mengalami musibah...rumahnya terlibat dlm kebakaran....

Hari sabtu dan Ahad di rumah sy...

sebahagian dari ahli keluarga sy


biasanye hujung minggu keluarga besar kami mg akan berkumpul di rumah nenek...tp sejak rumah nenek diubah suai, tmpt berkumpul telah bertukar ke rumah sy...jd meriah la rumah sy dgn jerit pekik sepupu2 dan gelak tawa makcik2..hee

rumah mcm buat kenduri plak, sbb byk kete dan ramai sgt saudara mara...family sy mg agak besar kerana umi ade 9 org adik beradik...dan perjumpaan kali ini di meriahkn lg dgn adik2 nenek sy, makin ramai lah kami...nenek anak yg sulung dan mempunyai 9 org adik beradik di bawahnye...huu..

sabrina dgn gelagatnye yg menggelikan hati...mcm2 keletah..
"ane abit adik, ank ancon"
-terjemahan nye- "mane rabbit adik, nk hp"
(adik pasni awk bukan adik lg eh, kn nk dapat baby baru...huhu...)


badrul amin dgn kelasakannye, suka main gusti..hee
boy, jgn nakal2 eh...cian ayah n mama


adik bucuk...khairul rashid, dengan ketangkasan melepaskn diri..kecik2 cili api budak ni...
laju je dia lari, suka jerit2 plak tu...ish3, adik ni...nasib baik comel..hee


mereka di atas ni la yg menggamatkn lg suasana di rumah sy...syg la adik2 semua, jgn nakal2 eh...kak ita tau, bibina baik dan sopan...badrul plak pandai kn...acid, ha acid nk jd pelumba lari..hak3

Keesokan harinya...Hari Isnin la..

Awal2 pagi lg kami dikejutkan dgn berita rumah makcik sy (ude) terbakar...semalam semasa di rumah sy, suami ude (uncle abo) telah mendapat panggilan dri jiran sebelah yg mengatakn bau asap dri rumah mereka...jd mereka sekeluarga telah bergegas pulang selepas makan malam (biasanye akan lepak2 dulu, tgh malam baru balik)...

atam dan uncle lan (makcik dan pakcik sy gak) telah mengambil cuti dan mengajak sy ke rumah ude utk membantu...kebakaran ini rasenye telah berlanjutan selama tiga hari...semenjak ude tinggalkn rumah pd mlm khamis...disebabkn itu, rumahnye dipenuhi dgn asap jelaga dan minyak hitam...lantai, barang2 dan dinding semua berminyak...yg paling teruk adalah bilik tidur bawah, kerana disitu semuanya bermula...

namun, setiap yg terjadi ade hikmahnye...bak kate nenek sy "Allah nk uji tu...nasib baik la ude anak beranak xde kt umah, kalo x kan lg bahaya"....mg ude sy sdg diuji...sedang sarat mengandung, rumah kotor disebabkn jelaga asap, barang dlm bilik yg terbakar tu hampir semua hangus...tp ude masih boleh tersenyum, dan berkata "nasib baik la dh habis exam, kalo x mg tension...ade hikmah ni...nk tukar umah baru kot.." (ude sy sedang melanjutkn pelajaran Master di UKM, baru habis final)...hee

keluarga sy memang prihatin, itulah yg sepatutnya di pupuk dlm setiap individu muslim...semalam yg turun padang utk adalah sy sendiri, ayah sy, pak ngah, sepupu2 (ina, ami, sikecik badrul dan khairul), pak teh dan mak teh, ayah gee, nenek, atam n uncle lan..yg lain tidak dpt turun kerana hari bekerja..tp masing2 menyampaikn rase simpati..

ude telah mengupah sekumpulan indonesia utk menolong kerja2 pembersihan...jd ringan lah sikit beban...hampir maghrib baru kerja2 pembersihan selesai...ude, tabahkn hati ye...setiap yg berlaku ni ade hikmah di sebaliknya...Allah hendak menguji tahap mane kesabaran kite dlm menghadapi masalah yg berlaku...

p/s: nt akan dikepilkn gambar2 kesan kebakaran...x smpt transfer lg..

4 kata-kata semangat:

AsNiza said...

bestnya family, meriah..hehe..patutla nenek cakap aritu, baru 1/4..kui2..

semoga ude dan sekeluarga terus tabah menghadapi ujian..amin..

Lisam said...

bila tengok gambar, ingatkan nak post entry pasal orang kawen..masyitah ke yg kawen, mane la tahu kan..huhu

pape pun, ucapan takziah untuk ude sekeluarga..moga tabah menghadapi ujian dr Allah ni...

Masyitah Az-Zahra said...

to kak niza:
huu...biasa la 2 kak...
dlm gambar tu baru 1/2...lg 1/2 x suke bergambar...hak3

to en lisam:
erk, sy lmbt lg nk kawen...mgkn en.lisam dulu yg melangkah ke alam tu...hee

syukran sbb ambil berat...
Allah sentiasa menguji hambaNya yg layak diuji..

'Hafsah Umar' said...

boleh upaya dapat anak ramai ni. hehe..

Post a Comment