Wednesday, May 27, 2009

MMS asasi UiTM...kenangan!!!

Assalamualaikum...

agak lame jugak x update blog, sampai ade yg dh tegur..."blog ni macam hidup xmau, mati segan"...huu..itulah luahan hati seorang peminat setia...hak3

ok la, back to the topic...sy baru sje balik dari menyertai Minggu Mesra Siswa (MMS) bagi pelajar asasi uitm...Alhamdulillah, dipilih oleh Allah sebagai Pembantu Mahasiswa (PM) bagi menolong melicinkan perjalan orientasi adik2 baru ni...

Banyak pengalaman yg diperolehi, cabaran dan dugaan yg dtempuhi...sy anggap ini tarbiyah dari Allah untuk sy...bukan sahaja sy, malah utk kawan2 PM yg lain..pengalaman pertama, menemani seorang adik yg mengandung 8 bulan, pada mulanye kami menghantarnye pulang ke kolej setelah melihat dia dalam keadaan kesakitan semasa program sedang berjalan (taklimat TNC)...semasa di kolej, kami memberikan adik ini minyak angin dan menyediakan katil utk dia berehat...kami yg lurus bendul ni x dapat tangkap yg adik tersebut sebenarnye nk bersalin dh...

setelah adik itu tido dan keadaannye nmpk selesa, sy dan kawan pulang semula ke tmpt program...kami memesan PM yg menjaga di kolej utk melihat keadaan adik tersebut dan melaporkan kepada sy kalo ada ape2 yg tidak kena...setengah jam setelah pulang ke tempat program, PM yg menjaga adik tersebut menghantar SMS kpd sy dan mengatakan adik tersebut telah dihantar ke hospital...pukul 12.00 tengah malam, sy dan kak jang pergi ke hospital utk melihat keadaan adik tu...tp kami hanya berjumpa dgn ahli keluarganya dan bertanya kabar anak mereka..

pengalaman kedua, ramai sgt adik2 yg sakit...kebetulan sy memegang jawatan sebagai biro kebajikan dan makanan...menjadi tanggungjawab utk menjaga makanan dan kebajikan kepada adik2 yg seramai 432 org...sakit yg datang mungkin dsebabkan rindu kepada rumah, ibubapa dan kucing mereka...kasihan adik2 ni, tp kite sebagai manusia tidak lari dari perpisahan...ini perpisahan sementara bg adik2, adik2 masih boleh pulang ke rumah di hujung minggu..tp perpisahan yg hakiki tiada siapa yg boleh lari...MATI

pengalaman ketiga, adik2 yg pengsan...YA ALLAH, ujian dariMU...kasihan adik2 yg pengsan, lagi kasihan kakak2 PM yg perlu mengangkat...seramai 3 org adik yg pengsan sepanjang MMS tersebut, Alhamdulillah mereka bukan pengsan diwaktu yg same kalau tidak lg la jenuh kami nk mengurusknnya...dan kes yg paling membuatkn bulu roma ini tegak ialah, apabila adik yg ketiga pengsan...

adik yg ke-3 ni pengsan sewaktu tayangan filem Hati Malaya di kompleks sukan uitm..sy nmpk kakak2 PM mengangkat adik ini keluar dari dewan, sy pn terus menuju ke arahnya...apabila dia tersedar, ade seorg PM lelaki yg menawarkan utk menghantar adik ini pulang ke kolej...sy dan seorg lg kakak PM menemani adik tersebut...masuk je dlm kereta, adik ni nmpk ketakutan...sy pn memeluknya dan cube menenangkn nya..

Dalam kereta, sy berzikir sambil mengusap kepala adik tu...sampai dipertengahan jalan, tibe2 adik ini menjerit "JANGAN BACE2....!!!!!!!!"..

tersentak sy serta mereka yg berada dlm kereta...lengan kiri sy tempat adik tu bersandar terasa seriau dan kebas...sy terus lepaskn dia, dan call ustaz...setelah sampai ke kolej, sy mencari ustaz dan membawa ustaz ke kereta...kami bertanya, nk keluarkn dia dari kereta ke? ustaz kata "xpe, sy ubatkn dalam kereta je...nt dh ok baru bawa keluar."

Pengurus kanan asrama kami juga kebetulan ada d situ..dia menyuruh sy menggantikan tempat PM lelaki tersebut (PM laki tu tolong pegang kaki adik tu)...tp sy awal2 mengatakn, sy rase x sedap badan (rase lain macam lepas adik tu menjerit dlm kereta)...hampir 20 minit juga ustaz berusaha utk mengeluarkn 'benda' yg masuk dlm badan adik tu...

bermacam-macam ragam dan masalah yg hadir...semua ini ujian dan dugaan dri Allah s.w.t utk melihat sejauh mne kesabaran hambaNYA...kesabaran sy diuji, kekuatan iman turut diuji...teringat kata-kata seorang adik baru..."iman kite ni tak kuat lg kak, sbb kite kn tak sabar...sedangkan kite semua tahu, sabar itu separuh daripada iman..." (yg mengeluarkan kate-kate ini adalah seorang adik yg free hair...Alhamdulillah, moga adik ini mendapat tarbiyah Allah)

10 kata-kata semangat:

Qalam Aisyiq said...

salam akak masyitah..^^,

wah..tatutnye...hihi..
moga Allah terus membimbing kita dari syaitan yg durjana..amein..^^,

Lisam said...

wah...kehadiran saya diiktiraf sebagai peminat setia belog ini..amat membanggakan..buleh dah open table nih..ngehehe

cam sonot je cite dak kene rasuk tuh.. rugi pakcik tade kat tempat kejadian.. buleh tulun punh kiri puh kanan...

1jja1912 said...

hehehe..pakcik lisam sorg jer di iktiraf..kihkihkih..takpe..kami ni kat tepi2 jer.. mlawak semata..

zahra..honestly, best entri kali ni..pasni share lak cerita yg lom di ceritakan yea.. :)

Wal said...

rupenye ade bende gini jadi mase saya tido tym tayangan tu yeh. padanla saya tsentak kjap.

masyitah said...

to qalam aisyiq: jangan takut ye dik...kite kn ade Allah..adik2 yg ditarbiyah...

to en. lisam: erk, kalo pakcik ade ditempat kejadian xtau la ape akan jd...mgkn pakcik yg lari dulu...huu

to kak ijja: ish, tiada siapa yg diketepikan...semua sy letak tengah2 laut...biar sy je dok tepi...hee

to syawal: budak ni pn tgh tido dlm dewan masa dia kena...nasib baik benda tu x kacau awk...huu..Alhamdulillah...

Wal said...

kacau saya? ohohohoho..tlebih paham da kott~

zarina dee zhalilah said...

masyaAllah akak.. hebt dugaan akak ek...
smg iman sentiasa terpelihara, sabar mjd teman setia, senyuman mjd penawar semua... slm syg dan rndu akak

AsNiza said...

pengalaman di ganggu 'peminat misteri' tak disebut..huk3..pok je die..lalala~

~ aman shah ~ said...

lisam peminat setia tu~~
menarik~~

citer kena rasuk lagi~~
napa byk sgt kena rasuk sekarang?

azzahra_solehah said...

to ina: syukran dik...salam syg dan rindu utk ina jugak...

to kak niza: tolong la pok kn peminat misteri tu...akak nk g jmp dia kn...hak3...piat telinga dia skali...

to aman: sape lg yg kena rasuk??bukan aman kn?? hee

Post a Comment